Surveys

Interne & Externe Ambassadeur Schaal

Geen NPS, maar de IEAS.

De door organisaties veel gebruikte Net Promoter Score (NPS) draait om de (passieve) vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zou aanbevelen aan een vriend of collega?

Deze NPS score zegt niets over de (actieve) houding en intrinsieke motivatie van de medewerker om zich daadwerkelijk als ambassadeur van de organisatie te gedragen, en meet slechts de intentie. Hoewel het onderscheid klein lijkt is het cruciaal om het juiste beeld te krijgen.  

De actieve en positieve werkhouding en intrinsieke motivatie zijn namelijk bepalend voor het succes van elke organisatie. Een hoge Net Promoter Score kan bijvoorbeeld ook beïnvloed worden door extrinsieke factoren, zoals het ontvangen van hoge bonussen of anderszins.

Toekomstgerichte organisaties richten zich daarom niet op het meten en ontwikkelen van (passieve) intenties, zoals de NPS doet, maar op de intrinsieke motivatie en (actieve) werkhouding van hun medewerkers. De Interne en Externe Ambassadeur Schaal (IEAS) brengt deze onderscheidende aspecten concreet in kaart. Meer informatie over de IEAS is hieronder aan te vragen.

Onze Surveys

Op verzoek van Leiders.nl ontwikkelde professor Bas Kodden:

Meer informatie over onze surveys
is via onderstaand formulier op te vragen:


    Medewerker Bevlogenheid Onderzoek (MBO)Verantwoord Leiderschap Schaal (VLS)Interne en Externe Ambassadeur Schaal (IEAS)Zelf-evaluaties RvC, RvT en bestuur